ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

کان یا لمان ؟ مساله این است !

 

سرانجام و پس از ماهها کشمکش و هیاهو بالاخره نامی که منتظرش بودیم از کیسه بیرون آمد و افتخار حراست از دروازه تیم ملی میزبان جام جهانی به ینس لمان رسید . انتخابی که حرف و حدیث بسیاری را بدنبال داشت اما در نهایت و با نظر مستقیم مربی تیم ملی یعنی یورگن کلینزمن اجرا شد .

   در انتخاب بعمل آمده صحبتی نمی توان به میان آورد زیرا که مربی با توجه به مسئولیتش در قبال نتایج و البته اختیاراتش در استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد در جهت بدست آوردن نتایج مزبور ، مختار است یکایک بازیکنان را با سلیقه و معیار های خویش انتخاب نماید زیرا در انتها اوست که در کسب یا عدم کسب نتیجه روبروی ملیونها چشم از برنامه های خویش دفاع خواهد کرد .   صحبت من در خوب بودن یا نبودن هر یک از دو دروازبان حاضر در اردوی آلمان نیست زیرا هر یک از این دو کارنامه ای در خور توجه و احترام دارند . از الیور کان چیزی نمی گویم فقط همین بس که تنها دروازبان تاریخ فوتبال است که در جام جهانی بعنوان بهترین بازیکن انتخاب شده است افتخاری که در طول سالیان دراز دروازبانانی چون لئو یاشین ، سپ مایر ، بت جنکینز ، پیتر شیلتون و صدها دروازبان دیگر در رسیدن به آن ناکام بوده اند اما الیور کان توانست در حضور خیل ستارگان حاضر در جام جهانی به این مهم دست یابد . به طور کل وی در طول مدت حضورش در بایرن و به طور نسبی کارنامه ای موفق داشته و به جز معدود بازیهایی در بقیه بازیها چهره ای مطمئن از خود به نمایش گذاشته است . درخشش فوق العاده وی در جام جهانی باعث شده که  همگان اقرار نمایند که کان تیم آلمان را به فینال جام جهانی 2002 برد ! علی ایحال الیور کان نامی است که نمی توان به این سادگی از آن گذشت اما در مقابل وی دروازبانی ادعای شماره یک بودن را دارد که شاید بتوان گفت در اثبات این ادعا چیزی کم ندارد . فیزیک مناسب ، تجربه باشگاهی بالا ، جسارت و در نهایت اعتماد به نفسی که لمان دارد او را از بقیه دروازبانان آلمانی متمایز میکند و او را در کنار کان به عنوان تنها شایستگان حضور در دروازه معرفی می کند . لمان از معدود دروازبانان آلمان است که در این چند سال و در خارج از آلمان توانسته است موفق جلوه کند . حضور موفق در شالکه و پس از آن دورتموند باعث شد بعنوان دروازبان میلان انتخاب شود و البته پس از ناکامی در این تیم به آرسنالی پیوست که پس از سیمن دروازبان بزرگی نداشته . لمان در حال حاظر و در 8 بازی اخیر ( به استثنای بازی با منچستر که انصافاً در دریافت هر دو گل هم مقصر نبود ) گلی دریافت نکرده است و حدود 750 دقیقه دریافت نکردن گل چیزی نیست جز شایستگی این دروازبان . کلینزمن شاید مربی خوشبختی است که درون دروازه چنین مردانی را دارد به اینها اضفه کنید جوانانی همچون تیمو هیلدبراند ، هانس یورگ بوت و روبرت انکه که در آینده هر کدام می توانند به تنهایی مدعی حضور در تیم ملی باشند . همین امر نشان از دشواری مساله انتخاب مرد شماره یک تیم ملی از سوی مربی تیم را می دهد اما این انتخاب شاید می توانست به طریقی بهتر و البته معقولانه تر اجرا میشد .

   شاید اولی هوینس حق داشته باشد که از کلینزمن به خاطر عنوان کردن نام دروازبان اصلی آلمان پیش از بازی مهم بایرن – وردربرمن ناراحت باشد به هر حال این مساله روی نحوه کار الیور کان تاثیر گذار بوده و بهتر بود کلینزمن در زمان عنوان انتخابش کمی دقت بیشتری نشان میداد . پس از بازی بایرن – وردربرمن حتی توماس شاف که موافق حضور لمان بود از اینکه کلینزمن در چنین بازی حساسی این موضوع را عنوان کرده بود گلایه کرد . دیتر هوینس هم در این رابطه گفت « در صحبتی که هفته ها قبل با بیرهوف داشتم متوجه شدم که لمان انتخاب اول است و کان شانسی ندارد » . به نظر می رسد سناریوی کنار گذاشتن کان از مدتها پیش طراحی شده است . پس از گرفتن کاپیتانی از کان و سپردن آن به بالاک ، کنار گذاشتن سپ مایر مربی دروازباهای دو ده آلمان به بهانه جانبداری از کان و همینطور چرخشی کردن دروازبانی در تیم ملی مسایلی هستند که نشان میدهند کلینزمن از ابتدا به کان اعتقادی نداشته و با روش فرسایشی سعی در کنار گذاشتن او داشته است . پس از این مساله گروهی به مخالفت و گروهی به موافقت پرداخته اند که شاید بتوان گفت در نهایت تماماً آن آرا و عقاید مطرح شده در کل مطلب تفاوتی بوجود نخواهند آورد چون کلینزمن انتخابش را کرده و حتما هم با داشت دلایل کافی بر اجرای ان اصرار خواهد داشت .

 

    

            

 

  به نظر میرسد کان با داشتن حدود 80 بازی ملی در مقابل لمان با 30 بازی ملی می توانست در خیلی مواقع و با اتکا به قدرت فرماندهی بالایش به مدد کلینزمن بیاید اما با این اتفاقات پیش آمده حتما تاثیر منفی را بر روی عملکرد کان خواهیم دید . در طول این مدت کان سعی کرد در مقابل ادعاهای لمان کمتر به پاسخگویی برآید اما در نهایت لمانی برنده بازی شد که تهدید کرده بود در صورت شماره یک نبودن از تیم می رود که این شاید نشان از آگاهی وی از انتخاب نهایی کلینزمن داشته است . کان پس از شنیدن خبر اینکه یکباره از بهترین بازیکن جام جهانی   2002تبدیل به بازیکن ذخیره جام جهان 2006 شده است گفت : « ترجیح میدهم به بایرن و تمرکز روی آن فکر کنم » . پس اگر وی را در لیست اردوی آلمان ندیدید تعجب نکنید .

 

 

 

عید هم اومد ...

 

سلام .

با کمی تاخیر فرارسیدن سال ۱۳۸۵ رو به شما تبریک میگم و امیدوارم سالی مملو از خوشی ٬ موفقیت ٬ کامیابی و مهمتر از همه سلامتی در انتظار شما باشه .

پاینده باشید .