ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

بایرن - نورنبرگ

 

بازی با نورنبرگ هم بازی دلخواه من نبود . شاید بایرن باید این نتیجه را مدیون الیور کان باشد که در دقایق پایانی با چند فوق واکنش ( به قول مزدک میزایی ) تیم را نجات داد . با توجه به اینکه هفته بعد بایرن میزبان میلان خواهد بود ماگات بایستی تحولی را در تیمش ایجاد کند البته شاید هم این حربه او باشد !!

نکته جالب در این دیدار گزارش فوق گزارش آقای پیمان یوسفی بود ! وی که از مخالفان سرسخت فوتبال آلمان است سعی می کرد بایرن را یک تیم معمولی و نه در سطح اول اروپا معرفی کند . بالاک را بسیار ضعیف و لیگ آلمان را هم سطح پایین اعلام کرد !! حال این همه آمار را از کجا آورده بود خدا می داند . این هم از موهبات صدا و سیماست که گزارشگرانش هم گزارشگرند و هم مفسر فوتبال . خُب این هم بد نیست در خرج کردن صرفه جویی می کنند و با یک تیر دو نشان میزنند .جالب اینجا بود که به نظر ایشان یکی از دلایل ضعف بوندس لیگا اختلاف امتیاز بایرن با بقیه است و اگر بایرن چند امتیازی از دست بدهد لیگ جالب خواهد شد نمی دانم در رده بندی ایشان لیگهای دیگر کشورهای اروپا مثل ایتالیا ٬ اسپانیا ! فرانسه و انگلیس که به ترتیب تیمهای یووه ٬ بارسا ٬ لیون و چلسی اختلاف امتیازاتی بیشتر و یا برابر با بایرن دارند کجا قرار خواهد گرفت ؟!؟!؟ این همان پیمان یوسفی است که اصرار داشت "اوله گونار سولسشایر" را باید "سولس کیائر" خوانده شود و معتقد بود بقیه اشتباه می کنند . قضاوت با شما ..

 

باخت غیر مترقبه ملوان

 

ملوان باخت آنهم در روزی که کمتر کسی به باخت ملوان فکر می کرد . شاید فرو رفتن در فکر نتایج خوب ملوان در هفته های اخیر و اینکه ۵ بازی بدون باخت را پشت سر گذاشته بود باعث بوجود آمدن این نتیجه شد ولی من دلایل دیگری را هم در بوجود آمدن شکست ملوان قابل بررسی می دانم ؛

ملوان باخت به خاطر :

۱- بازی بدون برنامه خط هافبک به خصوص هر دو پیستون ملوان 

۲- بازی بی خطر مازیار زارع 

شاید در این میان باید دروازبان ملوان را هم مقصر بدانیم اما قصور بیشتر به خاطر عملکرد ضعیف مدیریت ملوان است که در پیگیری پرونده حسنی صفت کوتاهی کرده اند .

در روزی که ملوان با ترکیب ایده آل خود پا به میدان گذاشته بود و ما خود را آماده جشن پیروزی می کردیم متاسفانه به آنچه میخواستیم نرسیدیم و ۳ امتیاز بسیار حساس را از دست دادیم . نکته جالب حضور فیروز کریمی بر روی نیمکت راه آهن بود که بیش از پیش بی کفایتی مدیران ملوان را در زمینه محرومیت حسنی صفت نمایان میکرد چرا که فیروزخان کریمی به خاطر سخنان گهربارش !! در جلوی دوربینهای تلویزیون محروم بود ولی علی حسنی صفت به دلایل واهی که قابل اثبات هم نیستند !! پس لغو محرومیت کار چندان سختی به شمار نمی آید حال چرا مدیران ما دست روی دست گذاشته اند خدا می داند . البته وقتی از در این زمینه نصرت سوال شد وی پاسخ داد که دیروز ( دوشنبه ) نماینده ای را برای حل مشکل بوجود آمده راهی تهران کرده اند .

ملوان شاید یکی از بهترین روزهای نمایش خط دفاعی اش را دید . استفاده از دو بازیکن بلند قامت ( سالارزاده و عمران زاده ) باعث شده بود که خیال ما تا حدود زیادی راحت باشد . بازیکن شماره ۱۳ ( فکر می کنم سالار زاده باشد ) بسیار عالی بازی کرد و تقریبا تمام توپهای ارسالی را زد و عمران زاده هم غنچه عراقی را کاملاْ مهار نمود . البته به جز صحنه گل که قانون گل نزنی گل می خوری به بهترین نحو اجرا شد !!!

در خط هافبک مازیار بسیار بی خطر و بدون خلاقیت ظاهر شد البته در معدود صحنه هایی هم خوب بود اما برای مازیار که طراح اصلی ملوان است بازی بهتری را انتظار داشتیم . حال چه شده و بر او چه گذشته خدا میداند . هادی نظرپاک هم روز خوبی را نداشت اکثر ارسالهای وی بی هدف و یا بسیار کوتاه و یا بسیار بلند بودند . قربانی از او بهتر بود اما خوب نبود .

در خط حمله غلامی خوبتر از خوب بود و هم جنگنده هم فعال و هم بسیار در خدمت تیم بود به نظر من بهترین بازیکن میدان هم همین محمد غلامی بود و در روزی که غلامین کم فروغ بود غلامی به تنهایی خط حمله را می چرخاند . خاوندی و قربانی هم دوای درد ملوان نبودند جالب اینجا بود که خاوندی که به میدان آمد در زمانی که مهربان ( دروازبان راه آهن ) توپ را با پا کنترل کرده بود ٬ خاوندی بدون توجه به اینکه دروازبان قصد تلف کردن وقت را دارد به حرکت به سمت زمین ملوان ادامه داد و اگر فریاد غلامی نبود حتماْ از آنجا دور میشد !! شاید توقع داشت که غلامی خسته دنبال توپ برود !!

این بازی هم گذشت تا ملوان رکورد ۶ بازی بدون باخت را از دست بدهد بازی بعدی با سپاهانی است که زمزمه هایی در خصوص استخدام گونش را در اطراف این تیم می شنویم . امیدوارم آن روز روز سپاهان نباشد .

ملوان – راه آهن

ملوان در این هفته در شرایطی به مصاف راه آهن خواهد رفت که با یک پیروزی داخل خانه و دو تساوی برابر استقلالهای ایران در خارج از خانه صاحب روحیه مضاعفی شده است . بدن تردید پیروزی در این دیدار برای ماندن در کمرکش جدول برای ملوان بسیار ضروری است . با توجه به اینکه راه آهن نیز شرایطی تقریبا مشابه ملوان از نظر امتیازی دارد ( البته با کمی ارفاق ) و در اختیار داشتن مربی کار بلدی چون فیروز کریمی و البته بازیکنان خوبی از جمله خداداد عزیزی ، مهدی تارتار و احمد جمشیدیان که دست پرورده ملوان بندر انزلیست فقط و فقط برای کسب 3 امتیاز پا به میدان خواهد گذاشت .

خط دفاعی واقعاً ضعیف ملوان که در نیم فصل اول و در هر بازی 2 الی 3 گل می خورد اکنون به یک خط دفاعی قابل اتکا و ادعا تبدیل شده است . وجود دروازبان فوق مطمئنی به نام حسنی صفت که متاسفانه یه علت بی کفایتی مدیران ملوان در پیگیری پرونده وی همچنان محروم است باعث انسجام این خط دفاعی شده است . شاید ملوان بدترین خط دفاعی را از نقطه نظر آماری و احتساب گلهای خورده داشته باشد اما مطمئناً در پایان فصل بدترین خط دفاع نخواهد شد . بازی فکورانه رافخایی و استفاده بهینه تامینی از فیزیک مناسبش از عمده دلایل افزایش قدرت دفاعی ملوان به شمار می رود .

خط هافبک ملوان در این چند سال همیشه خوب بوده است چه در زمان پژمان نوری چه در زمان مازیار و شیرزاد و چه در زمان حال و حضور مازیار و یوسف زاده . به این جمع اضافه کنید سعید بیگی ، محسن گیاهی و دیگر بازیکنان جوان ملوان را . به شخصه از باری بیگی خوشم می آید باهوش ، انرژیک و در خدمت تیم بازی می کند البته یوسف زاده هم همینطور است ولی کمی میل به حفظ توپ دارد که روند هجومی تیم را کند می کند هر چند به نظرم یکی از بهترین پاسورهای توی عمق لیگ است .

در دو جناح ملوان نظر پاک و قربانی قرار دارند . نظرپاک خوب سانتر میکند خوب کاشته می زند و در حمله خیلی خوب است اما در دفاع خیلی خوب نیست البته در نیم فصل دوم بهتر شد اما برای خیلی بهتر شدن باید تلاش بیشتری کند هرچند بسیار بهتر از میرترابی است میلاد بازیکن خوبی است اگر کمی به قوای جسمانی خود بیشتر توجه کند از نظر یک بازیکن در لیگ برتر از نیروی کمی برخوردار است و در اکثر نبردهای تن به تن مغلوب می شود . اما قربانی ، واقعاً دلیل نصرت را برای نشاندن وی روی نیمکت نمی دانم ! مقایسه او و فلاحتی قیاس مع الفارغ است . فلاحتی بسیار ضعیفتر از قربانی بازی می کند چه در حمله و چه در دفاع . البته نصرت مربی است و حتماً چیزی را می بیند که من تماشاگر قادر به دیدن آن نیستم اما اشتباهات مکرر وی می بایست نصرت را دچار تردیدهایی می کرد که البته نکرد !!

و در نهایت خط حمله خوب ملوان که بر خلاف سالهای قبل که هافبکها جور آنها را می کشیدند امسال با درخشش غلامین ، غلامی و قربانی به روزهای آینده امیدوارانه تر نگاه می کند . به نظرم تر کیب غلامین و غلامی و اضافه شدن قربانی به عنوان مهاجم سوم از پشت سر بهتر از دو مهاجم است . خاوندی و گیله مردی هم انتخابهای بعدی هستند که از نظر کیفی هم بعد از سه نفر اول جای می گیرند .

در آخر هم جا دارد به نمایندگی از تمام انزلی از زحمات مربی زحمتکش ملوان نصرت خان ایراندوست که باعث شد بازهم و به مانند همیشه به ملوان و انزلی ببالیم تشکر و قدردانی می نمایم .