ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

بررسی بوندس لیگا با ۳ لیگ دیگر اروپا

تعطیلات نیم فصل مسابقات فوتبال سراسری کشور آلمان موسوم به بوندس لیگا سبب شد تا در این فرصت بدست آمده تحلیل کوتاه و گذرایی داشته باشیم بر بوندس لیگا و آن را به 3 لیگ معتبر دیگر اروپا که متشکل از کشورهای ایتالیا ( موسوم به کالچو ) انگلستان ( موسوم به لیگ برتر ) و اسپانیا ( موسوم به لالیگا ) قیاسی بزنیم . البته لیگ پویای فرانسه ( لا شامپیونه ) که از نظر نگارنده یکی از سری مسابقات جذاب و دیدنی به شمار می رود از این لیست حذف شده و تنها به بررسی 4 لیگی که از آنها نام برده شد خواهیم پرداخت .

ذکر این نکته حائز اهمیت است که با وجود تمایلی که به بوندس لیگا دارم سعی خواهم کرد در این بررسی جانب بی طرفی حفظ شده و به هر 4 لیگ با دیده یکسان بنگرم اما حق اعتراض برای شما که خواننده این مطلب هستید همچنان محفوظ بوده و می توانید با ارائه تذکرات و نقطه نظرات خود ما را در هر چه بهتر شدن باواریا یاری فرمائید .

هر 4 لیگی که از آنها نام بردیم از جمله لیگهای بزرگ اروپا و حتی دنیا به شمار می روند که قسمت اعظم بخش ورزشی خبرگزاریهای دنیا به اخبار برخاسته از آنها تعلق دارد . کوچکترین اتفاقات این مسابقات را می توانید در لابلای جراید ورزشی مطالعه فرمائید و از چند و چون آن با خبر شوید . اما به نظر شما ایجاد جذابیت و هیجان فوتبالی که در این کشورها و در لیگ آنان رخ می دهد تا چه حد مرهون زحمت اکیپهای ورزشی موجود در آن است و چقدر آن به فعالیت رسانه ها وابسته است ؟ چگونه یک خبر کوچک در یک  تیم ، یک بحث دو جانبه بین دو بازیکن یا مربی و حتی داوران ، یک برخورد فیزیکی در تمرین و .. بدل به داغترین سوژه های مطبوعاتی می شوند ؟ این مانورهای تبلیغاتی و ژورنالیستی تا چه میزان در جذب مخاطب موثر است ؟ و اینکه آیا یک لیگ فقط با برتری فنی بر دیگری پیشی میگیرد یا مسایل دیگری در این امر دخیل می باشد ؟ و بالاخره اینکه آیا حضور بازیکنان بزرگ و به قولی ستاره ها در این رجحان نقش اصلی را بازی می کند ؟

بحثی که پیش کشیده شده است نیاز به وقت و مطالعه فراوان است که از حوصله و امکان این وبلاگ و شما خواننده محترم خارج است و البته من نیز تخصصی در این زمینه ندارم لذا فقط به آمار اطمینان می کنیم و از دید فنی به این 4 لیگ بزرگ می نگریم .

من همیشه سعی کرده ام فوتبال اروپا را دنبال کنم بالطبع بوندس لیگا لیگ مورد علاقه ام بوده و وقت بیشتری برایش صرف کرده ام اما همیشه این سوال برایم پیش آمده است که چرا توجهی که به کالچو ، لیگ برتر و لالیگا می شودبا نگاهی که به بوندس لیگا می شود متفاوت است ؟ و چرا این لیگ در درجه اهمیت کمتری نسبت به بقیه برخوردار است ؟ سوالم را با خیلی ها در میان گذاشته ام که معمولاً همه نظراتی مشابه آنچه که در ادامه خواهم گفت داشته اند .

1 ) بوندس لیگا نسبت به سایر لیگها کم گل و کم حادثه است

2 ) در بوندس لیگا همیشه تیم برنده مشخص است و در نتیجه جذابیتی وجود ندارد

3 ) در بوندس لیگا هیجانی در صدر و قعر وجود ندارد و از هفته ها قبل تر قهرمان مشخص است

4 ) بوندس لیگا یک لیگ فیزیکی و محکم است که در نتیجه آن تعدد کارتهای زرد و قرمز بازی را از جذابیت خواهند انداخت .

5 ) میزان جذب تماشاگر در استادیوم های آن کم است و کلاً خود آلمانها هم از لیگشان حمایت نمی کنند .

6 ) بیشتر بازیکنان آن از سری فوتبالیستهای نه چندان مطرح و درجه دوم تشکیل یافته اند

 7 ) ...

اینها نظراتی است که در اکثر جرائد داخلی و کارشناسان فوتبال و در میان عامه مردم دیده می شود اما آیا به راستی اینگونه است ؟ برای یافتن جواب کافیست به آمار ارائه شده بنگرید .

جدول اول مربوط به تعداد بازیهای انجام شده و مورد مقایسه در این موضع است و صرفاً جهت اطلاع از تعداد بازی در هر لیگ ترسیم شده است .

جدول دوم به بررسی گلهای زده هر لیگ پرداخته که سطر به سطر پیش می رویم . سطر اول به خوبی نشان دهنده اشتباه تمام کسانی است که فکر می کند بوندس لیگا از بقیه لیگها کم گل تر است که همتنگونه که مشاهده می فرمائید نه تنها می توان گل زده بیشتری را در بازیهای بوندس لیگا دید بلکه تفاوت زیاد این میانگین گل زده با دو لیگ اسپانیا و انگلستان موید برتری محسوس نسبت به این دو است . در این قسمت ایتالیا با 56/2 گل در هر بازی بعد از بوندسلیگا قرار میگیرد . اما بخش بعدی یعنی فراوانی گلها در دو نیمه که قبل از بررسی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در صورت تقسیم گل زده در هر دو نیمه می توان به روند متعادل گلزنی در کل بازی رسید . به طور مثال در لا لیگا میانگین گل زده در نیمه اول 93/0 و در نیمه دوم 51/1 گل میباشد این یعنی اینکه نیمه اول کم گل و نیمه دوم پر گل خواهیم داشت . آیا شما مایلید یک نیمه در انتظار گلزنی در نیمه بعد بمانید یا ترجیح می دهید در هر دو نیمه لذت ببرید ؟ تقریبا هر سه لیگ آلمان ، ایتالیا و انگلستان از نظر تقسیم گل در هر نیمه در یک سطح می باشند که البته وضعیت آلمان و انگلستان از ایتالیا بهتر می باشد . ردیف 4 و 5 این جدول این ادعا را که نتایج آلمان قابل پیش بینی است را باطل می کند چرا که آمار نشان دهنده این است که حتی تیمهای میهمان هم در هر بازی از شانس گلی تقریبا مساوی میزبان برخوردارند و حاشیه امنیتی که میزبان در 3 لیگ دیگر دارد در این لیگ دیده نمی شود . آیا این به جز جذابیت نیست ؟ در 3 لیگ دیگر تیمهای میزبان برتری گلزنی قابل توجهی نسبت به همتای میهمان خود دارند که در آلمان این نقص وجود ندارد .

جدول شماره 3 هم به برسی کارتهای زرد و قرمز می پردازد . آمار به خوبی گویای همه چیز است . امیدوارم با دقت به بذل و بخشش کارت های قرمز و زرد در اسپانیا و ایتالیا بنگرید .

این هم جدول آخر که آمار نتایج میهمان و میزبان را نمایش می دهد . تعدد تساوی در بوندس لیگا ضعف آن به شمار می رود که انصافاً با لیگ های دیگر علی الخصوص انگلستان و اسپانیا فاصله زیادی دارد و می توان بر آن خرده گرفت . اما در مقابل بعد از لیگ اسپانیا بیشترین درصد پیروزی تیمهای میهمان و کمترین درصد پیروزی میزبانها را دارد که می توان گفت نقص تساوی در این مورد جبران شده است .

و اما می رسیم به جدول مسابقات این 4 لیگ :

در انگلستان تیم منچستر با 57 امتیاز از 23 بازی با تیم دوم و سوم به ترتیب 6 و 14 امتیاز فاصله دارد و تیم آخر جدول یعنی واتفورد هم 10 امتیاز از تیم سه رده بالاتر خود عقبتر است .

در ایتالیا تیم اینتر با 51 امتیاز از 19 بازی با تیم دوم و سوم به ترتیب 9 و13 امتیاز فاصله دارد و تیم آخر جدول یعنی اسکولی هم 7 امتیاز از تیم سه رده بالاتر خود عقبتر است .

در اسپانیا وضعیت خوب است و تیم اول یعنی سویا با تیم پنجم تنها 5 امتیاز فاصله دارد اما در قعر جدول تیم ژیمناستیک قرار گرفته که با 3 رده بالاتر از خود 9 امتیار تفاوت دارد

و اما در بوندسلیگا هم به مانند لالیگا رقابت سختی در صدر جدول وجود دارد البته وضعیت لالیگا قدری بهتر است . وردربرمن با تیم چهارم جدول 4 امتیاز تفاوت دارد اما در قعر جدول تیم ماینتز با تیم سه رده بالاتر فقط 5 امتیاز فاصله دارد و حساسیت در قعر هم وجود دارد پس چرا مدام از نبودن هیجان در بوندس لیگا صحبت به میان آورده می شود ؟ چگونه کسی بدون مطالعه در یک رسانه ملی می تواند در ۳ جمله لیگ یک کشور را نقد کند ؟ شاید به این نتیجه رسیده باشید که از نظر آماری می توان بوندسلیگا را تیم اول یا دوم رده بندی کرد اما براستی چرا بوندسلیگا نتوانسته در جذب تماشاگر تلویزیونی موفق باشد ( فرصت در مورد تماشاگر استادیومی نیست اما جهت اطلاع باید عرض کنم درصد پر بودن استادیومهای آلمان از بقیه کشورها بیشترمی باشد ) به نظر من بزرگترین عامل همانا نبود ستارگان آسمان فوتبال دنیا در بوندس لیگاست و دلیل آن هم به طرز تفکر آلمانها و مشکلات سرمایه گزاری آنها در بخش فوتبال بر می گردد . بزرگترین تیم آلمان یعنی بایرن هم برای خرید هر بازیکنی بسیار دست به عصا راه می رود . به هر حال و با تمام آماری که ارائه شد باز هم تماشاگر فوتبال ترجیح میدهد حرکات رونالدینهو را ببیند ( که البته حق هم دارد ) ولو اینکه در هر بازی شاید 2 یا 3 بار بیشتر اتفاق نیفتد ! اما تمام این مسایل سبب نخواهند شد که بوندس لیگا را متهم به چیزهایی کنیم که در آن وجود ندارد . من بوندس لیگا را ضمن احترم به بقیه لیگها دوست دارم ولی امیدوارم مخالفینش برای نقد آن حداقل چند بازی را ببینند و با اتکا به ذهن خود و بازیهای گذشته لیگ آلمان قضاوت نکنند .

منتظر شنیدن نظرات شما هستیم .

نظرات 7 + ارسال نظر
امیر بایرنی یکشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:21 ق.ظ http://www.bayernclub.com

سلام به استاد گرامی حاج رضای

خیلی مخلصیم حالی راستش الان وقت خوندن مطلبو ندارم ولی این چیزی که ما دیدم عالیه حرف نداره

امیر بایرنی یکشنبه 1 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:22 ق.ظ http://www.bayernclub.com

البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که این مطلب باید روش وقت بذاری و بسیار با دقت مطالعه اش کنی

ممنون امیر جان . مثل همیشه فعالی و سر می زنی و نظر میدی .

محمد دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:43 ق.ظ

haj reza sallam,merci bekhatere webloget,jan malawan
mohamad pesarkhaleye ali bahari!

سلام محمد .
بالاخره سر زدی و نظر دادی . ممنونم و امیدوارم بیشتر از نظراتتون استفاده کنم .

Kevin دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 01:57 ب.ظ http://fcbayern.blogsky.com

نوشته خوبی بود و البته بهتر بود اگر خطاب به تلویزیون ایران نمی‌نوشتی! من فکر می‌کنم اونها انقدر احمقند که سعی در پاسخ دادن به اونها براشون اعتبار محصوب می‌شه. ولی سوالهایی مناسبی در اول نوشته مطرح کردید و پاسخ خوبی هم به اونها دادید.

سلام آقا کوین .
خوشحالم که بهم سر زدی . حقیقتش منظورم و خطابم به تلویزیون نبود اما متاسفانه در جایی توی مطلبم اشاره ای بهش داشته ام که خواننده فکر می کنه منظورم به اونهاست . ما مدتهاست که از کارشناسان تلویزیون دل کنده ایم ! بیشتر منظورم به کسانی بود که حجتشون حرف امثال فردوسی پور و مزدک میرزایی و... حتی پیمان یوسفیه !!
امیدوارم بیشتر با هم در ارتباط باشیم .

رامتین مونیخی دوشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:03 ب.ظ http://foootbal.blogfa.com

سلام آقا رضا همیشه به وبلاگ وزینتون سر میزدم ولی نظر نمیدادم اما ایندفعه نظر دادم.
موفق باشین

پاینده باشی رامتین جان .
من اسم شما رو در وبلاگ امیر زیاد دیده بودم . خوشحالم که اینجا سر می زنی . امیدوارم در آینده توی بحثها هم شرکت کنی .

هدی-فولاد خوزستان چهارشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 02:06 ق.ظ http://HODASPORT.BLOGFA.COM

سلام
خوبید ؟
خیلی خوشحال شدم علی کریمی رو به روی هامبورگ گل زد
گناه داشت
از لحاظ روحی روانی براش خوب بود
امیدوارم ملوان در فصل دوم بهترین بازی هاش رو بکنه تا مردم خوب انزلی خوشحال بشن
بای

هدی جمعه 6 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:02 ق.ظ http://hodasport.blogfa.com

سلام
نه خواهش می کنم
اقا رضا می خوام نظرتون رو درباره مبعلی و علی دایی بیشتر بدونم
منظوری ندارم ولی دوست دارم ببینم نظر بقیه چیه
مرسی اومدید
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد