ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

دومین برد خانگی در لیگ ششم

 

آخرین بازی نیم فصل هم برگزار شد و پرونده دور رفت ششمین لیگ برتر فوتبال ایران موسوم به جام خلیج فارس به پایان رسید . خوشبختانه آنکه در پایان این دیدار با خاطری آسوده تر استادیوم پیر شهر را ترک کرد کرد ملوان و تماشاگرانش بودند . این دومین سالی است که ملوان توانسته است در برابر هر دو تیم شیرازی در انزلی پیروز از میدان خارج شود . شاید این پیروزی مقدمه ای باشد بر شروع اوجگیری ملوان و شاید هم …  به هر حال ترجیح می دهیم به نیمه امیدبخش این قضیه دل ببندیم و به هفته های بعد چشم بدوزیم .

ملوان در این بازی با چند تغییر به میدان آمده بود که عجیب ترینش استفاده از ایمان صیادنورد از ابتدای بازی بود . مهاجم تکنیکی اما کندی که تخصصش بازی در سالن است و بنا به اقتضای زمان (!) به ترکیب اصلی تیم بزرگسال راه یافته است . شاید کمبود بازیکن و خالی بودن دست احمدزاده عامل این کار باشد اما شاید بهتر بود سید جلال رافخوائی و یا قباخلو از ابتدا در ترکیب قرار می گرفتند که احتمالاً نبودشان به خاطر عدم آمادگی آنها در طول تمرینات یا مصدومیتهای خفیفشان بوده ولی بعد از حضور آنها در اواخر بازی به عینه می شد تحرک و کارآیی بهتر خط حمله را دید .

تغییر دیگر حضور فلاحتی در خط دفاع بعد از مدتها غیبت بود . با بازی خوب نیک نظر در این پست ، فلاحتی به یک نیمکت نشین بدل شد که البته درباره وی و چگونگی بازیش قبلاً صحبت کرده بودیم .

می توان گفت بازی با تسلط کامل ملوان آغاز شد و به همین ترتیب هم به پایان رسید اما این بازی هم به مانند خیل بازیهای دیگر ملوان درانزلی فقط با تسلط انجام شد و ملوانان طرفی از این قضیه نتوانسته اند ببرند . در کل بازیهایی که ملوان انجام می دهد فرصتهای اندکی بر روی دروازه حریف بوجود می آورند و بیشتر توپ را در میانه میدان به گردش در می آورند . تسلطی کارساز است که منجر به ایجاد موقعیت گل و در نهایت برتری امتیازی شود وگرنه جز تخریب روحیه بازیکنان و تماشاگران سودی نخواهد داشت .

لطفاً در آمار ذیل دقت فرمائید :

پاس – ملوان

گل اول ملوان در دقیقه 20( نیک نظر )

گل اول پاس در دقیقه 22( رحمتی )

ابومسلم - ملوان

گل دوم ملوان در دقیقه 92 ( قربانی )

گل سوم ابومسلم در دقیقه 94 ( اولروم )

ملوان – برق

گل اول ملوان در دقیقه 34 ( خدامرادی )

گل اول برق در دقیقه 35 ( عابدی )

به آمار فوق اضافه کنید دریافت سه گل از صبا باطری به فاصله 15 دقیقه  و به این نتیجه خواهید رسید که بازیکنان ملوان بعد از خوردن گل بازی را رها می کنند و دقیقاً در همین دقایق هم تیم حریف به گل می رسد .

سوال : چرا با وجود تعدد این اتفاق عجیب ، تاکنون فکری برای حل این مشکل نشده است به راستی اگر امروز و در دقایق پایانی رافخوائی نمی توانست گل دوم ملوان را به ثمر برساند می بایست نیم فصل را با چه خاطره ای ترک می کردیم ؟ آیا ملوان که کم هم گل می زند نباید از اندک داشته های خود هم به خوبی محافظت کند ؟ چرا کادر فنی خط دفاعی اش را توجیه نمی کند ؟ بشتر ریزش ملوان در خط حمله بوده و قسمت اعظم خط دفاعی آن سال پیش هم در کنار هم بازی می کردند و یحیی نژاد بزرگترین مهره ملوان بود که اینک در این تیم نیست پس چرا خط دفاعی اینگونه ضعیف عمل می کند ؟ شاید فاکتور تجربه و جوانی برای مهاجمین ملوان قابل درک باشد اما مدافعین که هم تجربه بازی در لیگ و هم هماهنگی و سابقه در کنار هم بودن را دارند اینگونه عمل می کنند ؟ اینها سوالاتی است که کادر فنی باید پاسخگوی آن باشد که اگر به این مهم ترتیب اثر داده نشود چه بسا مجبور به دادن تاوان سنگینی برای این قصور باشیم .

چهره هفته :

و اما چهره هفته کسی نیست جز مسعود غلامعلی زاد و سوال این است که چرا وی به عنوان چهره هفته برگزیده شد ؟

در اواخر نیمه اول و بعد از دریافت گل ملوان ، تماشاگران ملوانی که مدتی است رابطه خوبی با مسعود ندارند ( و به نظر من این رابطه بد پس از دریافت گل ناجوری بود که وی از پرسپولیس در دو فصل قبل دریافت کرد آغاز شد ) با تمسخر وی و ادای جمله مسعود پنجه طلا ولی با لحن آزار دهنده ای سعی در نشان دادن اعتراض خود به وی شدند . پس از آن هم وی در حالی که بی نهایت عصبی بود شروع به پاسخ دادن به این اعتراضات کرد به نحوی که عملاً بازی را رها کرده بود و در حالی که واقعاً غیرقابل مهار می نمود فریاد می کشید . حتی داور و بازیکنان و حبیبی و … هم نمی توانستند او را آرام کنند . بیشتر این اعتراضات مردم از جانب عده ای هوادار بود که در سمت ما می نشستند و من در مورد اینکه اصلاً آیا آنان هوادار به شمار می آیند یا نه و اینکه کار آنها صحیح بود یا غلط کاری ندارم اما حرفی که به مسعود زده شد آن اندازه ای نبود که وی واکنش نشان داد . جالب اینجاست که برادر مسعود هم در بین تماشاگران با عده ای درگیری مختصری پیدا کرد .

به نظر من مسعود با آن دروازبان سرپنجه ای که دو فصل قبل سراغ داشتیم تفاوت پیدا کرده است و اوج این اشتباهات نیز در فصل پیش به چشم خورد اما امسال و به خصوص در بازیهای خانگی اشتباه بزرگی که بتوان وی را مقصر اصلی معرفی کرد ندیده ام یا حداقل به خاطر ندارم . به نظر من هر سه گلی که از صبا خورد و همین گلی که امروز از برق خورد مقصرش خط دفاعی بود و نه مسعود اما باز هم با توجه به فصل پیش و اشتباهات عدیده اش با دریافت هر گل ، تماشاگران وی را سیبل اتهامات خود قرار می دهند . هر چند در بازی با ابومسلم ( در مشهد ) و در هنگام دریافت گل دوم دقیقاً همان اشتباهی را مرتکب شد که پارسال و در مقابل استقلال تهران و در آزادی مرتکب شده بود بازهم نمی توان لقب ناکام اصلی ملوان را به او نسبت داد . چیزی که این وسط مرا آزار می دهد فیلمبرداری از این صحنه و سوژه شدنش در برنامه نود است که بهانه خوبی به دست فردوسی پور و حتی تیمهای دیگر لیگ می دهد که بدین وسیله تماشاگر ملوان را متهم به جنجال کنند .

اما سخنم با عموم هواداران است که اگر ملوان بازیکنانش ضعیف هستند ، اگر اشتباه می کنند ، اگر حتی باعث باخت می شوند باز هم بازیکنان تیم محبوب ما به شمار می روند و وظیفه ماست که در میدان بازی به آنها روحیه بدهیم . ایرادی اگر هست می توان بعد از بازی به آن پرداخت و برای حل آن چاره ای اندیشید .

هر چند معتقدم راهی که تماشاگر ملوان می رود ولو اینکه درصدی اندک از کل باشند ملوان را به حاشیه و گوشه گیری سوق خواهد داد . بعدها در این رابطه سخن خواهیم گفت .

عکس هفته :

تصویر این هفته را از لابلای صفحات وب پیدا کردم .

تا مقاله بعدی فرصت دارید فرد مورد نظر و محل عکس را حدس بزنید !

آخریت تیر در چله ملوان

با سلام خدمت دوستان .

فبل از هر چیز از اینکه با همفکری ، پیشنهادات و نظرات خود ما را دلگرم می کنید ممنونم . مدت چند هفته ای است که سعی در بروز کردن و ایجاد یکسری تغییرات در ماهیت وبلاگ داشته ام که امیدوارم مورد قبول قرار گیرد . از این هفته سعی خواهم کرد دو آیتم را در پایان هر پست اضافه کنم که در مورد خوب بودن یا نبودنش منتظر نظر شما خواهم بود . قسمت اول ایجاد بخش چهره هفته است که مربوط به چهره خبرساز این هفته و چگونگی عملکرد وی می باشد و قسمت دوم ایجاد بخش عکس هفته است که معمولا اگر عکس جالبی از هر شخصی پیدا کردم حتما برایتان خواهم گذاشت . امیدوارم با کمک فکری خود مرا در بهتر شدن اینجا بازی فرمائید .

 

و اما در مورد بازی ملوان و برق مطالب زیادی را جمع آوری کرده بودم که متاسفانه و بعلت مشغله زیاد نتوانستم به موقع آماده کنم و با توجه به اینکه 24 ساعت دیگر تا آغاز بازی مانده است تصمیم گرفتم قسمت اعظم این تحلیل آماری را حذف کنم و بیشتر به کلیات بپردازم . امید است که مورد توجه قرار گیرد .

در هفته پایانی لیگ برتر دو تیم ملوان و برق در حالی به مصاف هم می روند که اولی برای ماندن تلاش می کند و دومی سعی در حفظ جایگاهش دارد . ملوانی که در کسب امتیازات در خانه تیم چهاردهم جدول است و در مقابل ، برق تیم ششم لیگ در کسب نتیجه در خارج از خانه به شمار می رود . می توان گفت برق در بیرون از خانه چهره بهتری دارد درست برعکس حریف قبلی ملوان یعنی ابومسلم که در کسب نتیجه در بیرون از مشهد تیم آخر لیگ محسوب می شود . در کارنامه تیم برق  18 گل زده و 18 گل خورده به چشم می خورد که از این جمع 11 گل آن را سه بازیکن به اسامی روبرت مارکوسی ( 5 گل ) محمد مطوری ( 3 گل ) و فرهاد محمدی ( 3 گل ) به ثمر رسانیده اند . یعنی چیزی حدود 61 درصد کل گلهای برق توسط این سه نفر زده شده است  البته گویا مطوری در این بازی غایب است اما این مثلث گلزن آنقدر خطرناک هست که با وجود نبود هر یک از آنان باز هم هر خط دفاعی را به تلاش بیشتر وادار نماید . میزان گل زده برق در هر بازی تقریبا 29/1 میباشد که برای ملوان چیزی در حدود 57/0 گل در هر بازی است یعنی تقریبا کمی بیش از نیم گل در هر بازی که حقیقتاً آمار مایوس کننده ای به شمار می رود به نحوی که طبق محاسبه دقایق بازی ملوان و برق به راحتی می توان فهمید که ملوان هر 157 دقیقه به گل می رسد ! ولی برق هر 70 دقیقه . البته در بازی قبل نکته ای بود که در اینجا ذکرش خالی از لطف نیست . با توجه به آمار ارائه شده در پست قبلی و اینکه مهاجمین ملوان تاکنون بسیار کم فروغ ظاهر شده بودند در بازی با ابومسلم دیدیم که قربانی توانست بالاخره گل بزند و قباخلو هم یک پنالتی بدست آورد و شابد این برای خط حمله ای که بسیار بی اثر نشان میداد نقطه عطفی به حساب بیاید . ملوان در مشهد برای بار سوم در این فصل بیش از یک گل زد و امیدواریم که این آمار روز به روز بهتر شود . البته احمدزاده برای جایگزینی نیک نظر در دفاع راست باید از فلاحتی استفاده کند که متاسفانه وی مهره قابل اعتمادی در این پست به شمار نمی رود و در کارهای دفاعی ( برعکس کارهای هجومی ) بسیار بی دقت و سهل انگار بازی می کند .

و اما در مورد گلهای خورده این دو تیم میتوان به نتایج جالبتری رسید . برق 18 گل زده و 18 گل خورده دارد یعنی 14/1 گل در هر بازی و ملوان 07/1 بار در هر بازی گل خورده دارد . بالاخره از یکی از موارد برق آمار بهتری داشتیم ! برق شیراز هر 70 دقیقه یکبار و ملوان هر 83 دقیقه یکبار گل می خورند که این تنها نقطه مثبت ملوان در برابر برق به شمار می رود که همانطور که قبلا توضیح دادم با توجه به قدرت گلزنی برق و اتکاء این تیم به مهاجمین گلزنی که در اختیار دارد دفاع ملوان یک 90 دقیقه سخت را در پیش روی خواهند داشت . پیروزی در این بازی برای ملوان از نان شب هم واجبتر است !  با نگاهی به برد راه آهن در برابر پیروزی و تساوی خانگیش در برابر ابومسلم و اینکه یک بازی کمتر هم نسبت به ملوان دارد می توان به اهمیت برد ملوان در بازی پایانی نیم فصل در برابر برق شیراز و ایجاد فاصله بین خود و دو تیم پایینتر جدول پی برد . امیدواریم فردا روز خوبی برای ملوان و کادر فنی اش باشد . برای اطلاع از اینکه کدام تیم موفق تر خواهد بود کافیست 24 ساعت صبر پیشه کنید !

 

چهره هفته

 

حقیقتاً  نوشتن از دایی در وبلاگی که منتسب به هواداران ملوان است شاید برای بعضی از دوستان چندان جالب نباشد اما به شخصه به سبب علاقه ای که به دایی دارم خواستم اولین بار در بخش چهره هفته از او شروع کنم هرچند این هفته هم در ملوان چهره شاخصی نداشتیم .

دایی به استقلال گل نزد اما به نظر من بزرگترین برنده بازی روز یکشنبه بود . سه تعویض 2 گل و یک پاس گل توسط همین تعویضی ها نام او را در صدر بهترینهای هفته قرار داد .

بیش از این به دایی نمی پردازیم و امیدواریم هفته بعد یک ملوانی به عنوان چهره هفته معرفی شود .

 

عکس هفته

    بدون شرح !    

بررسی آماری ملوان و ابومسلم تا پایان هفته سیزدهم

گلزنان ابومسلم :

دنی اولروم                      4گل       مهاجم

مرتضی برگی زر              3گل       مهاجم

سعید خانی                       2گل       هافبک

محمدرضا ناصحی             2گل       هافبک

رضا مسلم زاده                2گل       مدافع

داوود دانشدوست              1گل       مهاجم

احمد مقدسی پور               1گل       هافبک

مجید نورمحمدی               1گل       مدافع

 

تعداد کـل گــــلهای زده : 16گل

تعداد کل گلهای خورده : 16 گل

 

تـعداد گـلهای زده در داخـل خـانـه : 12گل

تعداد گلهای خورده در داخل خانه : 06گل

 

میانگین تماشاچی در مشهد : 4400 نفر ( صرف نظر از بازی با پرسپولیس با 32000نفر تماشاچی )

 

گلزنان ملوان بندرانزلی :

جلال رافخوائی                 2گل       مهاجم

مقداد قباخلو                     1گل       مهاجم

سعید یوسف زاده              1گل       هافبک

محسن گیاهی                   1گل       هافبک

رضا نیک نظر                  1گل       مدافع

 

تعداد کـل گــــلهای زده : 06گل

تعداد کل گلهای خورده : 12گل

 

تعداد گلهـــــای زده در خارج از خانه: 3گل

تعداد گلهای خورده در خارج از خانه : 7گل

 

خب آمار دقیقا به وخامت اوضاع دلالت دارد و همه نیک میدانیم با این وضعیت گلزنی و در مقابل تیمی که در خانه فقط و فقط 2 امتیاز از دست داده است بازی سختی در پیش خواهیم داشت . سعید سالارزاده بعلت محرومیت ، هادی تامینی و سید جلال رافخوائی را به دلیل مصدومیت به همراه نداریم و به این جمع می بایست سعید بیگی ، مجتبی قربانی و مهران جعفری را نیز اضافه کنیم . البته از وضعیت قربانی و جعفری اطلاع دقیقی ندارم اما فکر نمی کنم به بازی برسند . مشکل عمده ما در مشهد نبودن عناصر دفاعی تیم می باشد چرا که سالارزاده و تامینی تقریبا از ابتدای فصل در تیم بوده اند و از فصل قبل نیز در کنار هم بازی کرده اند اما با نبودن این دو بازیکن و انتقال رافخوایی به خط حمله ( که در بالا ذکر شد وی نیز مصدوم می باشد ) عملا قسمت اعظم خط دفاعی مان را از دست داده ایم . با توجه به آمار بالا و تعداد گلهای زده ابومسلم در مشهد ( 12 گل ) و البته ناقص بودن خط دفاعی می توان نود دقیقه بسیار مشکل را برای ملوان تصور نمود . فکر می کنم فقط در فصل قبل توانستیم از ابومسلم در مشهد 1 امتیاز بگیریم و در بقیه بازیهایی که با این تیم در مشهد داشتیم همیشه بازنده بوده ایم . حتی در بازی رفت در لیگ پنجم هم ملوان به سختی از سد ابومسلم گذشت و حسنی صفت با مهار یک پنالتی و فرصتهای بیشمار ابومسلم ، ملوانان را در کسب 3 امتیاز یاری نمود . میثاقیان پس از اتمام بازی رفت گفته بود : « به یاد ندارم هیچ تیمی به این اندازه توانسته باشد در انزلی به ملوان فشار بیاورد » و این حقیقتاً صحت داشت ما به سختی از ابومسلم 3 امتیاز را گرفتیم ولی امسال وضعیت بسیار متفاوت است . ملوان در فصل نقل و انتقالات ریزش زیادی داشته است و عملاً دست احمدزاده در انتخاب بازیکن بسیار خالی است مطمئنا برای کامل شدن لیست بازی با ابومسلم دست به دامان نفرات امید خواهیم شد . در دل برای کادر فنی دعا خواهیم کرد که مجبورند سازنده ترین و بسازترین های لیگ لقب بگیرند !

اما ابومسلم هم در هفته اخیر دچار چالشهای فراوانی بوده است . حذف از جام حذفی و هو شدن مربی و خداداد عزیزی ، برخورد شدید خداداد با بازیکنان و در نهایت کناره گیری قیاسی به بهانه مشکلات جسمی و منع پزشک را می توان از دلایل این بحران به شمار آورد . اما با نگاهی به جدول عملکرد ابومسلم حتما متوجه افت کیفی آنها در هفته های اخیر خواهید شد تیمی که تا پایان هفته هشتم سیزده گل به ثمر رسانیده و با 4 برد و یک تساوی به پیش می رفت در پنج هفته اخیر فقط و فقط 3 گل زده و 5 گل خورده دارد و تنها به یک برد و 2 تساوی بسنده کرده است . خب اینها همه نشانه های خوبی برای ابومسلم نیست اما نبود خیل بازیکنان ملوان در این بازی و دست خالی بودن احمدزاده می تواند بهترین هدیه برای ابومسلمی باشد که برای فرار از بحران دست و پا می زند .

سخن را با امید نتیجه گرفتن ملوان به پایان می بریم . شاید ملوان که پتانسیل خوبتر شدن را داراست بتواند از ناممکن ، ممکن بسازد و از ابومسلم نتیجه بگیرد ( ولو یک امتیاز ) هرچند این کمی دور از ذهن است اما شاید توانستیم !

 

در اخرین خبرها شنیده ایم که هادی تامینی و مجتبی قربانی شرایط بازی را پیدا کرده اند . برای ملوان آرزوی موفقیت می کنیم .