ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ما ملوانی هستیم !

جایی برای عاشقان ملوان

ملوان و صبا در جستجوی صدر نشینی

با سلام خدمت دوستان

  قبل از هر چیز بابت آپدیت نکردن وبلاگ از همه دوستانی که به اینجا سر می زنند عذرخواهی می کنم . باور کنید این بار ( بر خلاف همیشه ) تنبلی دلیل اصلی این کار نبود !! حتی پس از بازی ملوان-سایپا هم متن مطلب جدید را هم آماده کردم که متاسفانه قسمت نشد از آن استفاده کنم . در ضمن از زحمات دوست خوبمان آقای عبدحق که زحمت به روز کردن اخبار ملوان را در بخش نظرات میکشند سپاسگذاری می نمایم .

 

ملوان و صبا در جستجوی صدر نشینی

 

نکته جالب درباره این دو تیم آن است که هر دو تا هفته های پایانی برای فرار از سقوط دست و پا می زدند ولی امروز برای تصاحب جایگاهی بهتر و چنگ اندازی به صدر جدول پنجه در پنجه هم انداخته اند و این شاید از عجایب فوتبال باشد ! قبل از اینکه مقایسه ای در خصوص داشته های دو تیم داشته باشیم کمی به اوضاع ملوان می پردازیم :

خوش بین ترین هوادار ملوان هم فکر حضور این تیم را در بین 4 تیم صدرجدول نمی کرد . حتی پس از پیروزی ملوان در برابر استقلال تهران همه کارشناس نماها ! از فاکتور شانس و مقطعی بودن این موفقیت حرف می زدند . باخت ملوان در برابر شیرین فراز شاید زنگ خطری بود برای بازیکنانی که مزه بالانشینی در جدول در زیر زبانشان بدجوری باعث شعفشان شده بود . نتیجه تساوی در آن بازی می توانست ایده آل ترین نتیجه ممکنه باشد اما دو اشتباه مرگبار از مسعودی که محکم ترین نقطه اتکای ملوان در فصل جاری بوده باعث شد به راحتی از کنار امتیاز این بازی بگذریم . پس از بازی با کرمانشاه به انزلی بازگشتیم و به دیدار تیمی رفتیم که هم مدافع عنوان قهرمانی بود و هم مربی داشت که هیچوقت نمیخواست بازنده باشد ! بازی با شور و حال وصف ناپذیری در حال آغاز شدن بود . باشگاه برای این بازی و به جهت تشویق و تهییج تماشاگران ابتکارات جالبی انجام داده بود . گرداندن پرچم ملوان در دور تا دور زمین و استفاده از بلندگوی ورزشگاه به جهت شعار دادن تماشاگران هم از آن جمله کارها بود . اینکه استفاده ازبلندگو استادیوم ( قبل از شروع بازی ) کار قانونی است یا خیر را دقیقاً مطلع نیستم اما در سال 2006 که جام جهانی در آلمان در حال پیگیری بود وقتی گوینده استادیوم در بازی آلمان-آرژانتین از طریق بلندگو مردم را به تشویق بیشتر ترغیب کرد همان شب از کار برکنار شد !! به هر حال اگر سایپا بازی را می باخت شاید این مساله به اندازه کافی بزرگ میشد اما وقتی بازی را برده ای دلیلی برای اعتراض نخواهی داشت ! در هر صورت در حالی که حقیقتاً نمی بایست بازی را می باختیم ( یا حتی مساوی می کردیم ) بارش باران و وقفه طولانی که بعلت قطع برق بوجود آمده بود بلای جان ملوان شد و به راحتی آب خوردن این بازی را از دست دادیم . در آن بازی مسعود غلامعلی زاد جای خود را به حسنی صفت داده بود ( که روی گل دوم بسیار مبتدیانه عمل کرد ) و خدامرادی هم در خط حمله جای جلال رافخوائی را گرفته بود که گویا این جابجایی ها بعلت مسمومیت این بازیکنان در هتل محل اقامت تیم ( هتل سبلان ) صورت گرفته بود به نحوی که باشگاه تصمیم گرفت هتل خود را عوض کند و از هتل جهانگردی استفاده نماید .پس از آن تقریباً یک هفته در شوک باخت بودیم که باز هم ملوانان در کمال ناامیدی افتخار دیگری آفریدند و دوباره امید را به اردوی خویش بازگرداندند آن هم در بازی که پیروزی در آن برای احمدزاده از نان شب هم واجبتر بود ! آنچه از دیدن لحظات کوتاهی از این بازی دربرنامه 90 دریافتیم استفاده از مرتضی فلاحتی به جای ابراهیم صادقی در پست دفاع راست بود . واقعا ابراهیم در این چند بازی از شرایط آرمانی خود به دور بود و هم در بازی با مس و هم در بازی با سایپا میشد کندی وی را به عینه مشاهده کرد . هر چند که فلاحتی هم چندان بازیکن قابل اطمینانی بشمار نمی رود اما امیدواریم نیمکت نشینی طولانی وی حداقل انگیزه اش را برای اثبات توانایی هایش افزایش داده باشد . ولی آیا ملوان توانایی پیروزی در مقابل صبا را دارد ؟!  

 

و اما بازی ملوان و صبا باطری .

اولین مورد اینکه بازی از ساعت ۱۷ به ۱۵ و ۳۰ دقیقه تغییر کرده است . گویا این درخواست باشگاه بوده که مورد موافقت هم قرار گرفته است . به بررسی این دو تیم می پردازیم و در نگاه اول به سرمایه های اصلی ملوان یعنی تماشاگران آن می رسیم :

به ارقام زیر که انصافاً باعث غرور من بعنوان یک انزلیچی ست دقت کنید . میانگین حدود ۱۴۶۵۰ نفر برای شهری که زیر دویست هزار نفر جمعیت دارد چه چیزی بغیر از تعصب و علاقه یک شهر به تیمش است ؟!

 

ردیف

شرح

محل انجام بازی

تعداد تماشاگر

۱

ملوان - استقلال تهران

بندر انزلی

۱۴۰۰۰

۲

ملوان - مس کرمان

بندر انزلی

۱۵۰۰۰

۳

ملوان - سایپای کرج

بندر انزلی

۱۵۰۰۰

۴

صبا باطری - پیکان تهران

صبا شهر

۱۰۰۰

۵

صبا باطری - فجر شیراز

صبا شهر

۱۰۰۰

۶

صبا باطری - ذوب اهن اصفحان

صبا شهر

۲۰۰۰

۷

صبا باطری -استقلال تهران

صبا شهر

۲۰۰۰

 

درباره صبا و قابلیت این تیم در خارج از خانه باید این مطلب را عنوان کنم که صبا 10 امتیاز از 16 امتیازی که کسب کرده است را در بیرون از خانه بدست آورده که این آمار نشان دهنده قدرت فوق العاده این تیم در بازیهای خارج از خانه می باشد . البته قضاوت در این باره کمی زود است اما کسب سه پیروزی با نتیجه یک بر صفر برابر ابومسلم ، راه آهن و پاس همدان و تساوی یک بر یک آن هم برابر استقلال و در استادیوم آزادی کمی پشتمان را می لزراند ! صبایی ها در خارج از خانه فقط و فقط یک گل دریافت کرده اند و 4 گل از 8 گل زده خویش را هم در بیرون از خانه به ثمر رسانیده اند تا نشان دهند حضورشان دررده سوم اتفاقی نبوده است ! و اما ملوان که علیرغم حضور در پایین جدول در فصل قبل توانست رکورد کمترین گل خورده را با 31 گل خورده پس از استقلال اهواز و سپاهان با 28 گل خورده  بدست آورد برای پیروزی در این بازی به هر دری خواهد زد . بازی پارسال این دو تیم یکی از تلخ ترین روزهای ملوانان را به یاد می آورد . بازی که با دو گل سید جلال رافخوائی که در آن بازی برای اولین بار بعنوان مهاجم وارد زمین شده بود در حال جریان بود که با اخراج تامینی و برخی اشتباهات کادر فنی( و البته بازیکنان ) در نهایت با نتیجه 3-2 به پایان رسید که تا آخرین روز لیگ همچنان حسرت آن بازی و 3 امتیازی که می توانست از استرس مان بکاهد را بکشیم . اما امسال شرایط متفاوت از سال گذشته است . ملوان در فصل پیش و در هفته هشتم با 4 باخت در برابر سپاهان ، استقلال اهواز، استقلال تهران و مس ، دو تساوی در برابر پیکان و سایپا و دو پیروزی در برابر پاس و فجر فقط و فقط موفق با زدن 4 گل شده بود ! مقایسه این دو فصل انصافاً تفاوتها در عملکرد ملوان را نشان می دهد . ملوان که در فصل پیش تنها با 21 گل زده به کار خود پایان داد در حالی که امسال و تا هفته هشتم 10 گل زده را در کارنامه خود می بیند . این جای بسی خوشنودی و خوشحالی ما بعنوان طرفداران ملوان است و امیدوارم این موفقیتها همچنان مستدام باشد . به شخصه معتقدم ملوان پتانسیل بهتر شدن را داراست و با جدیت بیشتر میتواند خاطرات ملوان دهه 60 را زنده کند . فکر می کنم این بازی محک خوبی برای ملوان باشد . در صورت پیروزی در این بازی دیگر باید به ملوان به دیده یک مدعی قهرمانی نگریست . حتی تساوی هم دربرابر تیم پرقدرت صبا چیزی از ارزشهای ملوان نخواهد کاست و این تیم را در کورس نگه خواهد داشت اما بازی در برابر تیمی که به گفته اهل فن بهترین خریدهای فصل را داشته بسیار مشکل می نماید . فکر میکنم بهترین بازیکن حریف محمد نوری باشد که به گفته خودش بهترین بازی فصل گذشته اش در برابر ملوان انجام داده است . وی در آن بازی ( اولین بازی دور برگشت لیگ ) دو گل به ثمر رسانید و انصافاً به تنهایی ملوان را شکست داد ! در کنار وی باید از فریدون فضلی ، یحیی گل محمدی ، علی یحیی نژاد ٬ عادل کلاه کج ٬ غلامرضا رضایی ... نام برد که هر کدامشان تجربه و قابلیت خاص خویش را دارا هستند . امیدوارم روز شنبه همه چیز بر وفق مرادمان بچرخد تا همچنان به قدم زدن بر روی ابرها ادامه دهیم !!

 

 

نکات آماری :

1 - دربازیهای داخل خانه ، ملوان در رده ششم و صبا در رده هشتم لیگ  با کسب 6 امتیاز و به خاطر تفاصل گل قرار دارند .

2 - دربازیهای خارج خانه ،  صبا در رده اول لیگ  با کسب 10 امتیاز و ملوان در رده پنجم  با کسب 8 امتیاز قرار دارند .

3 – صبا باطری با آمار یک گل زده در هر بازی در هر 90 دقیقه یک گل به ثمر رسانیده است  که این میزان برای ملوان ۱/۲۵ گل زده در هربازی یا به عبارتی هر 72 دقیقه یکبار است .

4 - صبا باطری با آمار ۰/۵ گل خورده در هر بازی در هر 180 دقیقه یک گل خورده دارد که این میزان برای ملوان۰/۷۵ گل خورده در هربازی یا به عبارتی هر 120 دقیقه یکبار است . صبا در جدول گل خورده در صدر است وسپاهان با 108 دفیقه یکبار گل خورده در رده دوم و ملوان هم در رده سوم قرار دارد . باز هم آفرین به این خط دفاع !

5 – تا هفته هشتم سلطان پاس گل در خارج از خانه کسی نبوده جز مازیار زارع که با دوپاس گل بیشترین تعداد پاس گل در بیرون از خانه را داراست .

بازیکنان موثر ( از حیث گل زده و پاس گل ) دو تیم ملوان و صبا باطری در یک نگاه

رتبه

بازیکن

تیم

گل زده

گل در خانه

بیرون خانه

پنالتی

پاس گل

۱۳

امیر خدامرادی

ملوان بندرانرلی

۳

۱

۲

۰

۱

۱۶

فریدون فضلی

صبا باطری

۳

۱

۲

۰

۱

۲۳

علی طهماسبی

ملوان بندرانرلی

۲

۱

۱

۰

۰

۳۰

محمد نوری

صبا باطری

۲

۱

۱

۰

۰

۴۴

مازیار زارع

ملوان بندرانرلی

۱

۰

۱

۱

۳

۴۶

سید جلال رافخوائی

ملوان بندرانرلی

۱

۱

۰

۰

۱

۵۱

هادی تامینی

ملوان بندرانرلی

۱

۱

۰

۰

۰

۵۲

علیرضا عباسفرد

صبا باطری

۱

۱

۰

۰

 

۵۴

سعید یوسف زاده

ملوان بندرانرلی

۱

۱

۰

۰

۰

۶۶

غلامرضا رضایی

صبا باطری

۱

۰

۱

۰

۱

۷۷

علیرضا رمضانی

ملوان بندرانرلی

۱

۰

۱

۰

۱

۸۷

ابوالفضل حاجی زاده

صبا باطری

۱

۱

۰

۰

۰

۹۴

رضا نیک نظر

ملوان بندرانرلی

۰

۰

۰

۰

۱

۱۰۴

عادل کلاه کج

صبا باطری

۰

۰

۰

۰

۱

۱۱۵

یحیی گل محمدی

صبا باطری

۰

۰

۰

۰

۱

۱۲۶

مرتضی اسدی

صبا باطری

۰

۰

۰

۰

۱

۱۲۷

محسن بیات

صبا باطری

۰

۰

۰

۰

۱

 تذکر : منظور از رتبه ٬ رده بازیکن بین کلیه بازکنان لیگ برتر می باشد .

یک سوال :

فرض کنیم تیمهای لیگ را به چهار دسته خیلی قوی ، قوی ، متوسط و ضعیف تقسیم کنیم . در این تقسیم بندی فرضی به نظر شما ملوان در کدام دسته قرار خواهد گرفت ؟! این موضوع نظر سنجی بود که دوست دارم کلیه کسانی که در این وبلاگ حضور می یابند در آن شرکت کنند . البته شاید تعصب بخشی از جوابتان را تحت تاثیر قرار دهد اما امیدوارم بدون هیچ یکسونگری به این قضیه نگاه کنید . پاسخ شما برای من اهمیت بسیار دارد چرا که مطلب سری بعد وبلاگ در این رابطه خواهد بود .